Crowdfunding in België eerste helft 2018

In de eerste helft van 2018 is in België 16,6 miljoen euro gecrowdfund

In de eerste helft van 2018 is in België 16,6 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is evenveel als in de tweede helft van 2016. In 2017 daalde het met crowdfunding opgehaalde bedrag voor het eerst.
 
Ondernemingen haalden in de eerste helft van 2018 maar liefst 12,4 miljoen euro op via crowdfunding, met als gemiddeld succesvol opgehaald bedrag zo’n 120.000 euro. Voor creatieve projecten, zoals film, muziek en theater, bedraagt het opgehaalde bedrag 2,5 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project was 4.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het opgehaalde bedrag 1,1 miljoen euro en het gemiddelde bedrag per project 1.000 euro. Consumenten die via crowdfunding een persoonlijke lening financierden voor bijvoorbeeld de aanschaf van een auto of uitbouw van hun huis, haalden 0,6 miljoen euro op, met als gemiddeld bedrag 5.500 euro.
 

 
Bedrijfsfinanciering en leningen steeds dominanter
Crowdfunding wordt voor zeer diverse projecten en ondernemingen ingezet. Het valt echter op dat driekwart van het opgehaalde bedrag in de eerste helft van 2018 bestemd is voor ondernemingen. Bedrijfsfinanciering maakt een steeds belangrijker deel uit van de crowdfunding markt. Ondernemers maken daarbij vooral gebruik van leningen. Meer dan de helft van het totaal opgehaalde bedrag heeft de vorm van een lening.
 
Duurzaamheid en duurzame energie
Duurzame ondernemingen en duurzame energie projecten maken een groeiend aandeel uit van de crowdfunding markt. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat deze projecten (naast vooruitzicht op financieel rendement) aansluiten bij een groeiend bewustzijn dat we moeten verduurzamen. Er zijn in België drie platforms die zich specifiek op duurzaamheid richten: SoCrowd, Ecco Nova en LITA.co.
 
Meer dan financiering
Voor veel initiatiefnemers is crowdfunding meer dan financiering. Crowdfunding kan ook een manier zijn om eerste klanten of medestanders te vinden. Een succesvolle crowdfunding campagne heeft gemiddeld zo’n 100 donateurs of investeerders. Dat zijn allemaal potentiële ambassadeurs die jouw project of onderneming een warm hart toedragen.
 
 


 
 
Crowdfunding
Crowdfunding is een financieringsvorm waarbij de financiering voor een project of onderneming opgehaald wordt bij een grote groep donateurs of investeerders. Projecteigenaren en ondernemers presenteren hun financieringsvraag online en vragen potentiële funders om hun project of onderneming te financieren. In ruil daarvoor ontvangen funders bijvoorbeeld een financiële tegenprestatie of een beloning in natura.
 
De financiering kan verschillende vormen hebben:

  • Donatie: een financiële bijdrage zonder tegenprestatie
  • Rewards: een financiële bijdrage met tegenprestatie in natura (bijvoorbeeld een product of dienst)
  • Lening: een financiering die met rente wordt afgelost
  • Converteerbare lening: een investering die later omgezet wordt in een lening of aandelen (deze vorm is in de eerste helft van 2018 niet ingezet)
  • Aandelen: een investering waarbij de investeerder mede-eigenaar wordt van een onderneming

 
Allerlei soorten initiatiefnemers maken gebruik van crowdfunding. De markt is uit te splitsen in de volgende 4 categorieën initiatiefnemers:

  • Maatschappelijke projecten: Financiering voor maatschappelijke projecten, zoals een sportclub of buurtinitiatief
  • Creatieve projecten: Financiering voor creatieve projecten, zoals een film of theatervoorstelling
  • Ondernemingen: Financieringen voor ondernemers (starters, groeiers en KMO’s)
  • Consumentenleningen: Leningen aan consumenten, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto of verbouwing van een huis (ook wel peer to peer lenen genoemd)

 
Toelichting op het onderzoek en de onderzoeksmethode
Het doel van deze publicatie is om gebruikers en stakeholders meer inzicht te geven in de dynamische crowdfunding markt. Aan de publicatie zijn geen rechten te ontlenen.
 
Dit onderzoek geeft een overzicht van de crowdfunding campagnes die in de eerste helft van 2018 succesvol afgerond zijn. Het onderzoek richt zich op crowdfunding voor Belgische projecten en ondernemingen, via zowel Belgische als internationale crowdfunding platforms en projecten en ondernemingen die een eigen tool of website gebruiken.
 
De cijfers van de volgende Belgische platforms zijn als bron gebruikt: Angel.me, Bolero Crowdfunding, CroFun, Crowd’in, Crowdfunding Gent, Ecco Nova, Gingo, Growfunding, Hello crowd!, Koalect, LITA.co, Look & Fin, Mozzeno, Participate, RisingTrack, Sandawe, SoCrowd, Spreds (voormalig My Microinvest), VoorPeer, World of Crowdfunding en Yeee-Haaa. Voor Spreds geldt dat de co-financiering van professionele investeerders ook meegerekend is. De cijfers van de volgende internationale platforms zijn als bron gebruikt: Generosity by Indiegogo (overgenomen door GoFundMe), GoFundMe, GoGetFunding, Indiegogo, JustGiving, Kickstarter, KissKissBankBank, Seedrs, Sportfunder, Ulule, Values Crowdfunding en YouCaring.
 
Deze publicatie bevat een geaggregeerd overzicht van de markt. Wilt u inzicht in een specifiek deel van de markt, zoals een branche of regio? Neem dan contact op voor een onderzoek op maat.

 
 

 
 

© Copyright 2018 CrowdfundingCijfers.be, een initiatief van Gijsbert Koren